Wat Is Een Autoresponder En Hoe Werkt Het? (Belangrijke e-mailmarketing tool)

Wat Is Een Autoresponder En Hoe Werkt Het? (Belangrijke e-mailmarketing tool)

Waarschijnlijk heb je er wel eens mee te maken gehad: je hebt jouw e-mailadres achtergelaten om je aan te melden voor een nieuwsbrief of een gratis product en vervolgens ontvang je meerdere mailtjes van dit bedrijf of deze persoon.

Klinkt je dat bekend in de oren?

Deze e-mails sturen zij niet elke dag of week handmatig naar je toe.

Nee, dit is allemaal geautomatiseerd.

Het bedrijf of persoon heeft gebruik gemaakt van een autoresponder.

Ik zal je uitleggen wat een autoresponder is en hoe je het toe kan passen in jouw onderneming om bijvoorbeeld producten te verkopen.

Wat is een autoresponder?

autoresponder e-mailmarketing

De definitie van een autoresponder is het volgende: autoresponders zijn berichten die automatisch worden verzonden nadat een contact zich op een e-maillijst heeft geabonneerd.

Je kunt van tevoren verschillende berichten opstellen, zodat deze achter elkaar, in een cyclus, worden verstuurd naar de desbetreffende persoon of personen.

Het grote voordeel van een autoresponder is dus dat je niet elke e-mail apart verstuurt, maar simpelweg alle relevante berichten eenmalig opstelt en vervolgens worden deze door de geabonneerden ontvangen.

Het is mogelijk om exact aan te geven, wanneer zij een bepaalde e-mail in hun inbox moeten hebben. Zo kan je instellen dat nadat iemand op jouw e-maillijst is geplaatst, hij de ‘dag 0’ e-mail ontvangt.

De allereerste e-mail wordt dan verzonden.

Vervolgens kan je aangeven dat 1 dag later de volgende e-mail verstuurd dient te worden.

Wellicht wil je een week later e-mail 2 naar jouw abonnee sturen. Dit wordt vergemakkelijk middels een autoresponder.

Autoresponders zijn dus erg handig als je automatisch een bericht wilt sturen naar contactpersonen die op uw lijst staan.

 

Hoe verzamel je e-mails van abonnees voor de autoresponder?

getresponse e-mailmarketing

Er zijn talloze manieren om e-mails te verzamelen. Dit zal ik een ander artikel meer uitdiepen. Maar één van de methodes is om een ‘opt-in box’ in de zijbalk (sidebar) van jouw blog te plaatsen.

Vergeet niet om iets interessants aan te bieden, zodat mensen ook daadwerkelijk graag hun e-mailadres achter willen laten (noem het alsjeblieft geen ‘nieuwsbrief’.

Persoonlijk gebruik ik Getresponse om e-mails te verzamelen. Puur vanwege de eenvoud en vele mogelijkheden die het brengt, voor een zeer scherpe prijs.

Getresponse biedt best wel wat opties om e-mails te verzamelen, waaronder dus zo een ‘opt-in box’ voor in de zijbalk. Ze staan ook bekend om hun beginnersvriendelijkheid.

Bovendien bieden ze hier een 30-dagen gratis testperiode aan, zodat je het eerst even kunt testen, voordat je het écht in gaat zetten.

 

Andere voorbeelden van e-mailmarketingsoftware die autoresponders bevatten

Niet alleen Getresponse biedt de mogelijkheid om van een autoresponder gebruik te maken.

Een aantal bekende e-mailmarketingsoftware zijn:

Beide functioneren prima, maar Getresponse heeft mijn persoonlijke voorkeur.

 

Hoe gebruik je een autoresponder om op automatische piloot te verkopen?

Wat moet je in een geautomatiseerde e-mailreeks plaatsen om jouw producten te verkopen?

Ook hier zijn meerdere technieken voor, maar ik zal een kort voorbeeld geven van hoe jouw e-mailreeks eruit zou kunnen zien.

Eerste e-mail

Introduceer jezelf, benoem waar jij in het verleden tegenaan liep en draag eventuele oplossingen aan.

Probeer een band met hen op te bouwen en zeg nog niks over jouw product.

Tweede e-mail

Geef nog meer waarde en presenteer kort jouw product (soft pitch). Schroom niet om emoties in jouw e-mails te gebruiken (emoties vertegenwoordigen 80% van de aankoopbeslissingen).

Het is mogelijk om ze ook naar een andere interactiebron te sturen, zoals een podcast of een video.

Youtubevideo’s werken goed omdat het zien van een gezicht meer vertrouwen wekt.

Derde e-mail

Je zou jouw tweede product kunnen presenteren, maar dit keer is het een duurdere variant.

Het doel is dat je in de volgende e-mail die je verzendt een bepaald onderdeel van dit product zal aanbieden, maar tegen lagere kosten.

Door deze methode te gebruiken, blijft de toegekende waarde van jouw product hoog en zal de perceptie van de prijs bij de volgende e-mail zeer aantrekkelijk zijn.

Vierde e-mail

Zoals net genoemd, introduceer nu een gedeelte van jouw product, verpakt als een zelfstandig product.

Dus in plaats van 50 modules, bevat het 20 modules.

Dit keer verlaag je dan ook de prijs.

Wat heb je nu gecreëerd?

De waarde van het duurdere product is nu meer geaccepteerd, waardoor in de toekomst het minder lastig wordt om hen te overtuigen op basis van prijs.

Ook zullen jouw potentiële klanten eerder ingaan op het tweede aanbod, omdat ze het beschouwen als een deal.

Mensen houden van deals.

Dit is een simpel voorbeeld van hoe een e-mailreeks gecombineerd met een autoresponder kan zijn.

Deze techniek wordt trouwens ook besproken in Dotcom Secrets.

 

Hoe bedank je klanten via e-mail? (om andere producten te verkopen)

Wanneer bezoekers een van jouw producten kopen, is het belangrijk om hen te bedanken voor het vertrouwen.

Wat zijn de voordelen van het bedanken van jouw klant via e-mail:

  • Allereerst is het een natuurlijke reactie om iemand te bedanken als hij iets voor jou heeft gedaan (in dit geval is jouw product aangeschaft). Je toont dus een menselijke kant.
  • Je kunt een bedankje toevoegen in de vorm van een promotie of een welkomstaanbieding (bijvoorbeeld: 10% op jouw volgende aankoop).
  • Je kunt cross-selling doen, waarbij je andere producten aanbiedt die verband houden met de eerste aankoop.

Over naar jou

Je weet nu niet alleen wat een autoresponder is, maar ook wat een autoresponder doet en hoe je het in jouw (online) bedrijf kunt toepassen.

Mijn vraag aan jou is:

Zal jij nu gebruikmaken van een autoresponder, zo ja, welke?

Summary
Article Name
Wat Is Een Autoresponder En Hoe Werkt Het? (Belangrijke e-mailmarketing tool)
Description
In dit artikel lees je wat een autoresponder is en hoe je het in kunt zetten voor jouw (online) bedrijf.
Author
Vond Je dit een waardevol artikel? Ik waardeer het als je het met anderen deelt!
Next PostRead more articles

Leave a Reply

Close Menu