Social Media Marketing: Hoe Ik Meer Dan €28,800 Genereerde Voor Een Mondhygiëniste In 14 Dagen

Social Media Marketing: Hoe Ik Meer Dan €28,800 Genereerde Voor Een Mondhygiëniste In 14 Dagen

“Zou je me kunnen helpen? Ik heb meer klanten nodig.”

Dit was precies wat een klant voor mijn digital marketing bureau aan mij vroeg. Vroeger had ze een grote cliëntele, maar vandaag de dag nemen haar doorverwijzingen van tandartsen steeds meer af.

Ja, je leest het goed. Haar onderneming was voornamelijk afhankelijk van doorverwijzingen, wat vroeger geen enkel probleem was natuurlijk, maar te veel afhankelijk zijn van één bron om klanten te verwerven is niet de meest handige strategie om te hanteren.

Als de bron opdroogt, heb je een probleem.

In deze case study, ga ik de 3 stappen met je delen hoe ik meer dan €28,800 in (potentiële) omzet voor een mondhygiëniste in 14 dagen heb gerealiseerd door middel van advertenties en social media strategieën. Ook vind je een aantal screenshots van de advertentie ter bewijs.

Laten we beginnen!

Wie Is Mijn Cliënt

Mijn klant is een mondhygiëniste uit Nederland. Ondanks dat de potentiële marges niet zo hoog zijn als in de Verenigde Staten, is het nog steeds een behoorlijke lucratieve niche.

Hoe ik €28,800 genereerde voor een mondhygiëniste in 14 dagen middels social media marketing

Zij runt haar eigen mondhygiënepraktijk langer dan 20 jaar en kan worden gezien als een zeer ervaren en professionele vakvrouw.

Haar klantenwerving was voornamelijk gericht op mond-op-mondreclame en doorverwijzingen van tandartsen in de buurt.

Helaas nam de toestroom van nieuwe klanten af, omdat ze merkte dat steeds minder tandartsen ‘leads’ naar haar praktijk doorverwezen.

Voor haar onderneming staat minder klanten dan ook gelijk aan een lagere omzet.

In het verleden heeft ze traditionele marketing geprobeerd om haar praktijk bekendheid te genereren, zoals het uitdelen van flyers of visitekaartjes etc.

Aan het toepassen van digital marketing om meer klanten te verwerven voor haar bedrijf had ze nog niet gedacht.

Natuurlijk wist ze af van de mogelijkheid om te adverteren via Facebook en Google, maar ze heeft het nooit geprobeerd. Ze gaf aan dat het te complex is en geen tijd heeft om alle kneepjes te leren.

Dit begrijp ik volkomen.

Het bedenken van winstgevende marketingstrategieën neemt ook zeker wat tijd in beslag en kan als intensief worden ervaren als je digital marketing zou willen bestuderen in korte tijd.

Ik heb het dan nog niet eens over de tijd die erbij komt als de campagne geoptimaliseerd en bijgehouden moet worden.

Dus ik begrijp dat niet alle ondernemers bereid zijn om op het marketinggedeelte van hun business te conentreren. Zij dienen zich natuurlijk te richten op hetgeen zij goed in zijn.

Omdat ik mij nu een geruime tijd bezighoudt met digital marketing en een boutique social media marketing bureau run, heeft zij mij benaderd of ze samen zouden kunnen werken.

Ze had geen idee dat ik haar zo’n bedrag op zou leveren. Nou ja, ze had op zijn minst niet verwacht dat het in zo een kort tijdsbestek zou zijn.

Het is tijd om de stappen te laten zien die het een succesvolle campagne maakte.

De 3 Stappen Die Mijn Klant €28,800 Opleverde Door Social Media Marketing In Te Zetten.

1. Ik Bouwde Een Professionele En Moderne Website Voor Haar Die Was Geoptimaliseerd Voor Conversies

wordpress website en messenger marketing chatbot

Nadat ik ontdekte wie haar ideale klanten waren, bouwde ik een nieuwe professionele website voor haar met de juiste ‘call-to-actions’ en een interactieve chatbot om zo de conversies en klantenservice te verbeteren.

Deze nieuwe uitstraling transformeerde haar praktijk volledig.

Eén van mijn eerste ervaringen met digital marketing was het creëren van transformatiewebsites. In het verleden heb ik een web designer inhuurd die niet uitvoerde wat hij had beloofd.

Hierdoor was ik ervan overtuigd nooit meer afhankelijk te zijn van een derde wat betreft websitecreaties.

Zo spendeerde ik uren aan het onderwijzen van mijzelf hoe je prachtige websites bouwt en leerde ik uiteindelijk een nieuwe vaardigheid.

Afgelopen jaar was messenger marketing een enorme trend en veel bedrijven zagen de potentie van het hebben van een chatbot die hen uren tijd scheelt, de klantenservice ontlast en tevens fungeert als een ‘verkoper’.

Nadat ik ook dat gedeelte van digital marketing bestudeerde, was ik in staat om goedwerkende chatbots voor bedrijven in elkaar te zetten.

Dus, nu heeft ze een gloednieuwe website en een chatbot. Beide dragen drastisch bij aan het professionele imago dat bij haar manier van werken past.

2. Ik Schoot Foto’s, Schreef Een Overtuigende Advertentietekst En Bedacht Een Aanbod

social media marketing facebook advertisement mondhygienist tandarts

Vervolgens bezocht ik haar praktijk en nam een paar foto’s die fungeerde als advertentiefoto’s (visuals of creative).

Om de beste resultaten te behalen, zou je moeten denken aan 3 elementen:

  • Je hebt een overtuigende advertentietekst nodig
  • Een aandachttrekkende visual
  • Een een geweldig aanbod

Als één van deze elementen faalt, merk je al snel dat de resultaten niet zo goed zijn als dat je gehoopt had.

Dus ik bedacht een overtuigde advertentietekst en implementeerde ook een aantal typische marketingtrucjes. Verder vond er die week een speciale gelegenheid plaats die de advertentie nog meer kracht gaf.

Tot slot, het aanbod.

Ik stelde een aantal opties voor waarmee zij zich comforatabel zou voelen.

Persoonlijk, neem ik liever iets meer risico, waarbij de opbrengsten dan ook hoger liggen. In dit geval besloten we om het milder aan te pakken en te richten op een duurzame relatiebinding met derden.

3. Ik Ontwierp Een Opt-in- en Bedankpagina

Als je ‘leads’ naar een bepaald aanbod stuurt, is het cruciaal om deze personen naar een specifieke pagina te sturen waar zij hun gegevens achter kunnen laten als ze daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in het aanbod.

Ingeval zij niet direct jouw dienst of product kopen, kan je ze altijd op blijven volgen door middel van e-mail marketing, messenger marketing of ze zelfs op te bellen.

Deze specifieke pagina wordt een opt-in pagina of ‘bridge page’ genoemd.

Een snelle zoekopdracht in Google laat zien dat het maken van deze opt-in-pagina’s niet lastig is. Bijvoorbeeld, een softwarebedrijf dat gespecialiseerd is in het bouwen van ‘sales funnels’ en opt-in-pagina’s en waar ik ook goede ervaringen mee heb, is ClickFunnels.

Zij vergemakkelijken het proces van het ontwerpen van mooie, professionele en goed converterende opt-in-pagina’s middels ‘drag-and-drop’ oftwel slepen en neerzetten. Indien je hier meer over wilt weten, ze bieden op dit moment een gratis testperiode van 14-dagen aan.

Normaal gesproken, zou ik ClickFunnels gebruiken, maar soms wil je het iets anders doen. Zo wissel je wel eens af.

Dit keer gebruikte ik Facebook Lead Forms.

De voordelen zijn:

  • de snelheid waarmee leads zich kunnen aanmelden voor het aanbod (naam, e-mail en telefoonnummer worden al getoond, omdat het automatisch wordt gegenereerd door Facebook);
  • Het oogt betrouwbaarder voor de leads omdat zij hetzelfde platform gebruiken, namelijk Facebook;
  • Het neemt minder tijd in beslag om een opt-in-pagina te maken

De nadelen zijn:

  • je hebt minder opties om de opt-in-pagina aan te passen;
  • vaak zijn de leads waar je voor betaalt van iets mindere kwaliteit (vergeleken met een opt-in-pagina van ClickFunnels bijvoorbeeld), omdat het zo snel mogelijk wordt gemaakt om je aan te melden. Hierdoor kijken ze soms niet goed of ze het juiste e-mailadres aangeven;
  • Het is minder autentiek en ‘brandable’

Ik ben altijd een voorstander van uittesten wat werkt en wat niet. In sommige gevallen, zal je betere resultaten behalen met ClickFunnels en in andere gevallen, zal een Facebook Lead Form het beter doen.

Trouwens, ClickFunnels helpt niet alleen met het bouwen van opt-in-pagina’s, maar ze bieden nog meer aan!

De Resultaten

Hier is het meest belangrijke gedeelte: de resultaten.

Dus na 7 uur hebben we 4 leads verzameld voor elk €4. Na 2 weken hebben 58 leads gegenereerd.

fb ads resultaten na 7 uur ase study tandarts mondhygienist

Op moment van schrijven, zijn we aan advertentiestrategieën aan het split-testen en hebben de kosten per lead gehalveerd naar ongeveer €2 per lead.

Zoals eerder besproken, de tandheelkunde (ook in Nederland) is een behoorlijk lucratieve niche, vanwege het feit dat de ‘customer lifetime value’ (de waarde die een klant in verloop van de tijd vertegenwoordigt) erg hoog is.

Eén patiënt van een mondhygiënepraktijk is ongeveer €180 per jaar waard. Gemiddeld blijft een patiënt ongeveer 15-20 jaar bij dezelfde tandarts of mondhygiënist.

De ‘customer lifetime value’ voor één patient is hierdoor €3600.

In de eerste 14 dagen zijn 8 mensen een patiënt geworden, wat resulteert in een potentiële omzet van €28.800

fb ads case study tandarts mondhygiene

Mijn klant, de mondhygiënist in dit geval, volgt de leads op die binnenkomen en maakt nieuwe afspraken met deze personen.

Ik moet er wel bij vermelden dat er een aanmerkelijke kans bestaat dat een aantal van deze leads familielen met hen mee zal brengen. Dit zal natuurlijk tot nog meer omzet leiden.

Een simpele rekensom laatzien dat de totale potentiële omzet (€28,800) minus de totale kosten (€287,11) gelijkstaat aan een potentiële winst van €28,512,95.

Het potentiële rendement op investeringen zou dan worden: €28,800 – €287,11 / 287,11 x 100% = 9,930%.

Zelfs als we zeggen dat een patiënt naar een concurrent overstapt na 10 jaar, inplaats van het gemiddelde 20 jaar, het potentiële rendement op investeringen zou dan worden: €14.400 – €287,11 / €287,11 x 100% = 4,916%

Het directe en concrete rendement op investeringen in twee weken is 8 x 180 = €1,440 – €287,11 / €287,11 x 100% = 492%

Nogmaals, we hebben de familieleden die ook patiënten zouden worden niet meegerekend.

Dat betekent dat voor elke euro die we hebben geïnvesteerd, we bijna €5 terugkrijgen.

De klant is gelukkig en is niet meer afhankelijk van doorverwijzingen. Als je in digital marketing juist hanteert is het mogelijk om tientallen, honderden of duizenden leads dagelijks met enige voorspelbaarheid te genereren.

Wat Zijn De Volgende Stappen?

Net als mijn klant, ben ik tevreden met de resultaten. Nu is het mijn taak om de advertentie’s verder te optimaliseren en ervoor te zorgen dat ze fris blijven. Verder moet ik de kosten laag blijven houden (of zelfs nog lager proberen te krijgen).

fb ads splittesting case study tandarts mondhygienist social media marketing

De Facebookpixel was nieuw en had nog geen data verzameld. Bovendien hebben we alleen maar ‘cold traffic’ gebruikt en nog geen remarketing geïmplementeerd, waardoor we de CLP (cost per lead) kunnen verlagen en conversies verhogen.

Indien je een vraag hebt of je een onderneming hebt en hulp nodig hebt met betrekking tot het verkrijgen van meer bekendheid en meer klanten door middel van social media marketing, kan je een GRATIS introductiegesprek inplannen: Druk Hier Om Een Afspraak In Te Plannen.

Succes!

Summary
Article Name
Social Media Marketing: Hoe Ik Meer Dan €28,800 Genereerde Voor Een Mondhygiëniste In 14 Dagen
Description
Ben je benieuwd hoe je meer klanten krijgt via social media marketing? In dit artikel leg ik uit Hoe Ik Meer Dan €28,800 Genereerde Voor Een Mondhygiëniste In 14 Dagen.
Author
Vond Je dit een waardevol artikel? Ik waardeer het als je het met anderen deelt!
Next PostRead more articles

Leave a Reply

Close Menu